Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, care solicita schimbarea numelui pe cale administrativa vor depune o cerere la primaria in a carei raza teritoriala isi au domiciliul, sau la primaria ultimului loc de domiciliu avut in tara (daca e cazul) .
Conform informatiilor postate pe site-ul oficial al Inspectoratului National de Evidenta a Persoanei din Romania,
http://evp.mai.gov.ro/index07.htm, (I.N.E.P.) cererea de schimbare a numelui trebuie sa fie motivata si sa fie insotita de urmatoarele acte:
copii legalizate de pe certificatele de stare civila ale persoanei care solicita schimbarea numelui;
un exemplar al MONITORULUI OFICIAL AL ROMANIEI, Partea a III-a, in care a fost publicat, pe cheltuiala solicitantului, extrasul din cererea de schimbare a numelui, exemplar de la publicarea caruia sa nu fi trecut mai mult de un an;
consimtamantul, dat in forma autentica, al celuilalt sot, in cazul schimbarii numelui de familie purtat in timpul casatoriei;
copia de pe decizia de aprobare a autoritatii tutelare, in cazurile prevazute de art.7 din O.G. nr.41/2003, care se refera schibarea numelui unui minor;
cazierul judiciar si cazierul fiscal ale solicitantului;
orice alte acte pe care solicitantul le considera necesare.
INSCRIEREA DE MENTIUNI IN ACTELE DE STARE CIVILA ROMANE privind schimbarile de nume si / sau prenume efectuate de cetatenii romani in strainatate
In situatia in care solicitantul detine:
1. atat pasaportul emis de autoritatile straine, pe noul nume,
2. cat si documentul prin care s-a aprobat schimbarea numelui si/sau prenumelui in strainatate.
Cererea de inscriere a mentiunii de schimbare a numelui si/sau prenumelui se va depune la primaria care a emis actul/actele de stare civila ale solicitantului, in nume propriu sau prin imputernicit cu procura speciala.
Pentru situatii deosebite, temeinic justificate (cu documente), care reclama urgenta, cetatenii se vor putea adresa direct Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor, la sediu din municipiul Bucuresti, str. Obcina Mare nr.2, sectorul, iar Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
1. documentul de schimbare a numelui si/sau prenumelui, emis de autoritatile straine, in original si fotocopii (o fotocopie va ramane la cerere si cate o fotocopie va fi atasata fiecaruia dintre actele de stare civila in baza carora au fost emise certificatele ce urmeaza a fi schimbate);
2. traducerea legalizata a documentului, in original si fotocopii (o fotocopie va ramane la cerere si cate o fotocopie va fi atasata fiecaruia dintre actele in baza carora au fost emise certificatele ce urmeaza a fi schimbate); traducerea se va face:
fie la un notar public din tara,
fie la misiunea diplomatica ori oficiul consular de cariera al Romaniei din tara de resedinta a solicitantului,
fie la un notar strain, in acest din urma caz trebuind sa fie aplicata apostila conform Conventiei de la Haga din 05.10.1961;
3. adeverinta emisa de Directia Generala de Pasapoarte - Serviciul Probleme de Migrari si Cetatenie, cu privire la statutul juridic al solicitantului fata de statul roman (in situatia in care nu se poate face dovada cetateniei romane);
4. copia xerox a certificatului de nastere si/sau casatorie al(e) persoanei(lor), pentru care se solicita inscrierea mentiunii;
5. copia xerox a pasaportului strain;
6. copia xerox a pasaportului romanesc, daca este cazul.
Cererea de inscriere a mentiunii se poate face in nume propriu sau prin imputernicit cu procura speciala. Procura va fi data in aceleasi conditii ca si la punctul 2. In procura este necesar sa se faca referire, in mod expres, la faptul ca:
a. persoana imputernicita ii reprezinta pe solicitanti atat in vederea depunerii documentelor pentru inscrierea mentiunii,
b. cat si a ridicarii noilor certificate de la oficiile de stare civila unde sunt inregistrate actele de stare civila ale acestora.